Tuesday 12 April 2011

Kediaman & Kehidupan

Rumah merupakan keperluan asas kehidupan kita.
Rumah merupakan keperluan asas kehidupan kita.
Rumah merupakan keperluan asas dalam kehidupan manusia. Ia menyediakan anda ruang keluarga dan peribadi yang terlindung dari persekitaran terbuka.
Rumah adalah pusat kehidupan. Sebahagian besar aktiviti anda, anda lakukan di rumah. Dan sebahagian besar keperluan, juga anda simpan di rumah.
Pendek kata rumah bukan saja berfungsi menampung diri anda, keluarga anda, kegiatan anda malah ia juga menampung 1001 macam benda dan kemudahan yang anda perlukan seperti pakaian, makanan, perabot, dapur dan berbagai-bagai lagi.
Untuk menikmati sebuah rumah yang benar-benar selesa dan menyeronokkan banyak perkara perlu dirancang dan diambilkira.
Keperluan terhadap ruang sentiasa berubah dan malah meningkat dari masa ke semasa. Manusia yang mendiaminya berubah. Kanak-kanak menjadi remaja, dewasa menjadi tua. Keperluan mereka juga akan berubah. Begitu juga trend hidup secara keseluruhannya.
RUANG TAMU
Ruang tamu merupakan ruang rasmi dalam sesebuah rumah khususnya ketika menyambut kedatangan tetamu.
Ruang tamu merupakan ruang rasmi dalam sesebuah rumah khususnya ketika menyambut kedatangan tetamu.
Ruang tamu sebagaimana namanya, merupakan ruang untuk anda menerima tetamu. Ia adalah ruang rasmi. Bagaimanapun dalam masyarakat kita, biasanya ruang tamu menjadi ruang di mana keluarga berkumpul, bermain dan menghabiskan masa.
Banyak rumah menjadikan ruang tamu sebagai tempat menonton TV (seperti di tunjukkan di gambar).
Kalau boleh, elakkan.
Rumah yang kecil misalnya, bukanlah alasan untuk anda menyalahgunakan ruang tamu.
Sebenarnya sentiasa ada jalan untuk anda mencipta ruang lain yang khusus untuk menonton TV dan aktiviti-aktiviti seumpamanya.
Jangan menurut sahaja apa yang dilakukan orang lain jika anda benar-benar mahu rumah yang unik, menarik serta praktikal.
Tetamu anda tidak mungkin akan dapat menghargai rumah anda jika objek utama yang ada di situ hanyalah sebuah set TV.
Jadikanlah ruang tamu anda satu ruang yang tenteram tetapi berkesan dalam menonjolkan keistimewaan dan keunikan anda sekeluarga.
DAPUR
Dapur perlu dirancang dengan teliti dari segi praktikal mahupun estetikanya.
Dapur perlu dirancang dengan teliti dari segi praktikal mahupun estetikanya.
Sebelum membina dapur anda harus pastikan betul-betul keperluan sekarang dan masa depan. Infrastruktur dapur moden bukanlah murah.
Oleh itu pastikan anda membuat perkara yang betul demi ketenangan hati anda untuk jangkamasa yang panjang.
Rancang ruang kerja utama di antara peti sejuk, sinki dan dapur memasak. Idealnya adalah untuk meletakkan setiap satu kemudahan tersebut dalam satu ruang berbentuk segitiga yang memadai untuk anda melakukan kerja memasak dengan selesa.
Anda juga harus tentukan di mana dan bagaimana perkakasan serta bahan-bahan memasak serta makan minum seharian diuruskan. Kemudian tentang perkakasan yang jarang digunakan pula.
Pastikan betul-betul di mana lokasi ideal masing-masing dan tentukan berapa banyak ruang yang anda perlu.
RUANG KELUARGA
Jika anda mampu mendapatkan rumah besar, membina ruang keluarga tidak menjadi masalah.
Bagaimanapun bagi penghuni rumah teres dan pangsapuri ia mungkin boleh diibaratkan sebagai satu kemewahan. Sebab itulah ruang keluarga bagi kebanyakan rumah adalah ruang tamu.
Sebenarnya anda sentiasa berpeluang mencipta ruang ini. Ia hanya memerlukan sedikit kreativiti dalam merekabentuk ruang dalam rumah anda.
Lengkapi ruang keluarga dengan perabot ringkas tetapi selesa.
Lengkapi ruang keluarga dengan perabot ringkas tetapi selesa.
Yang pasti keluarga anda tidak perlu ruang sebesar gelanggang tenis untuk menonton tv, membaca surat khabar dan bersembang kosong.
RUANG MAKAN
Ruang makan boleh menjadi fokus menarik jika diolah dengan betul.
Ruang makan boleh menjadi fokus menarik jika diolah dengan betul.
Pastikan ruang makan berada dekat dengan dapur. Dengan pemilihan perabot dan penataan warna, lampu dan perhiasan yang baik, ruang makan anda boleh menjadi satu tempat yang istimewa.
BILIK TIDUR
Bilik tidur sempurna jika ia dapat menempatkan katil tidur yang selesa di samping dilengkapi dengan ruang-ruang penyimpanan yang mencukupi untuk semua barangan peribadi milik anda khususnya pakaian.
Pastikan semua pakaian anda, baik yang bersih mahupun yang kotor atau yang sedang digunakan, akan mempunyai tempat masing-masing.
Selain itu bilik tidur juga perlu mempunyai ruang untuk bersiap diri. Misalnya bilik mandi yang lengkap dan ruang untuk berpakaian dan bersolek.
Selain itu anda mungkin inginkan bilik tidur yang mempunyai ruang bekerja, menonton tv dan sebagainya.
BILIK TIDUR ANAK
Sebagaimana bilik tidur anda, bilik tidur anak-anak anda juga perlu mampu menampung penyimpanan barangan keperluan mereka seperti pakaian dan permainan. Ia juga harus mempunyai ruang untuk mereka bersiap diri.
Memilih corak dan warna bilik tidur sangat menyeronokkan.
Memilih corak dan warna bilik tidur sangat menyeronokkan.
Lebih dari itu, bilik tidur anak-anak juga biasanya menjadi tempat di mana mereka belajar. Oleh itu kemudahan dan kelengkapan berkaitan perlu disediakan supaya mereka boleh belajar dengan selesa. Antara yang penting adalah meja dan kerusi serta rak untuk meletakkan buku dan segala macam peralatan belajar yang lain.
Satu cabaran yang biasa dihadapi dalam membina bilik tidur anak-anak adalah saiznya yang kecil. Kreativiti dan kesediaan untuk membina sesuatu di luar kebiasaan mungkin penyelesaian bagi mendapatkan bilik tidur yang lengkap, selesa dan menarik untuk anak-anak anda.
RUANG MEMBASUH
Pakaian adalah beban seharian yang tidak dapat anda elakkan. Sediakan satu ruang khas untuk membasuh pakaian lengkap dengan ruang penyimpanan, perkakasan dan mesin-mesinnya.
Jika boleh selain mesin basuh, dapatkanlah mesin pengering sekali. Ia pasti membantu menyelesaikan banyak masalah dalam menguruskan pembersihan pakaian anda.
STOR & RUANG PENYIMPANAN KHUSUS
Akhir sekali, pastikan anda mempunyai ruang untuk dikhususkan bagi menyimpan beberapa perkakasan bertukang yang asas, tangga atau barangan lain seperti pasu yang tidak digunakan, tong cat dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment