Tuesday 12 April 2011

Memilih Perabot Bilik Anak

Kepada anak-anak perabot bukan saja tempat menyimpan barang atau kemudahan hidup tetapi juga menjadi sebahagian dari dunia permainan dan imaginasi.
Namun sebelum membeli, kita sebagai orang dewasa harus bijak berfikir lebih dari seorang kanak-kanak. Memang ada banyak perabot yang merangsang imaginasi dan kegemaran si kecil, misalnya katil berbentuk kereta dan sebagainya.
Bagaimanapun anak anda membesar dengan cepat. Percayalah dalam tempoh yang singkat saja perabot seperti itu sudah tidak lagi sesuai untuknya.
Perabot anak-anak mesti praktikal dengan keperluan mereka.
Perabot anak-anak mesti praktikal dengan keperluan mereka.
Ada cara lain yang lebih pratikal dan murah untuk mendapatkan kesan keceriaan tersebut, misalnya gunakan cadar yang bertemakan sesuatu yang mereka gemari atau menambah aksesori-aksesori ceria yang lebih murah dan boleh ditukar pada bila-bila masa.
Untuk almari mereka, anda sebenarnya tidak perlu mencari yang bergaya dan mahal. Yang terpakai pun okay. Tapi pastikan ia lasak dan boleh dicat.
Cat almari anak-anak anda mengikut warna yang mereka sukai dan kemudian corakkan ia dengan menambah sticker atau apa saja yang mereka inginkan.
Ia pasti menjadi projek yang menyeronokkan dan dalam masa yang sama membantu menjana kreativiti. Bila citarasa mereka berubah anda boleh menukar warna atau menggubah aksesori-aksesori yang ada selaras dengan kemahuan dan keperluan baru anak anda.
Gunakan banyak rak dinding untuk meletakkan barangan peribadi seperti permainan dan buku anak-anak anda. Dengan cara itu mereka akan mempunyai ruang lantai yang lebih luas untuk bermain dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment